5 valkuilen bij het runnen van een beauty salon

11 juni, 2018

Een beauty salon beginnen is erg spannend. In de beginfase is alles nog nieuw en valt er veel te leren. Eenmaal opgestart zal alles steeds soepeler verlopen, maar dat betekent niet dat je op je lauweren kunt gaan rusten. Het runnen van een beauty salon kent namelijk vele valkuilen. Wanneer je niet het risico wilt lopen dat je vroegtijdig moet stoppen, is het goed om met deze valkuilen rekening te houden.

In deze blog delen we een aantal van deze valkuilen. Wanneer je hier voldoende rekening mee houdt, kun je ervoor zorgen dat je salon ook op de lange termijn een succes blijft.

Handdoeken beauty salon

De valkuilen bij het runnen van een beauty salon

1. Kwaliteit van producten

Wanneer je een eigen beauty salon runt, zien klanten jou als autoriteit op het gebied van beauty. De kans is dan ook groot dat klanten producten bij jou willen aanschaffen, zodat ze weten dat het goed zit. Aan jou de taak om je klanten te verblijden met goede producten. Dit gaat nog vaak mis. Ga bij de keuze voor een productlijn daarom niet over één nacht ijs.

We raden je aan om rekening te houden met je doelgroep. Hebben zij veel te besteden of juist wat minder? Je kunt je keuze voor producten hierop aanpassen, zodat je je klanten optimaal kunt bedienen.

2. Te veel diensten

Veel eigenaren van beauty salons hebben moeite met het kiezen van een specialisme. Ze kiezen er dan voor om meerdere diensten aan te bieden. Dit kan handig zijn wanneer de diensten elkaar goed aanvullen, maar het is ook een valkuil. Wanneer je te veel diensten aanbiedt kan het aanbod van je salon onoverzichtelijk worden en kan de klant het idee krijgen dat je nergens echt goed in bent.

Het aanbieden van meerdere diensten is dus vooral een goed idee wanneer de diensten elkaar aanvullen. Ben je goed in gezichtsbehandelingen? Focus je dan op deze categorie en biedt verschillende soorten behandelingen aan. Met de verkoop van producten kun je je dienstenpakket compleet maken.

Beauty salon behandeling

3. Personeel

Wanneer je salon goed loopt kan het slim zijn om personeel aan te nemen. Zeker wanneer je door drukte moeite hebt om de salon draaiende te houden, is personeel geen overbodige luxe. Maar het aannemen van personeel is niet iets wat je zomaar doet. Wanneer mensen voor jou werken heb je een grote verantwoordelijk, zij zijn immers van jouw salon afhankelijk voor hun inkomen. Ook het selecteren van van personeel is vaak lastig.

Zorg dat je van te voren goed op de hoogte bent van je rechten en plichten wanneer het aankomt op het aannemen van personeel. En bovenal: wees kritisch tijdens het aannameproces. Ga niet voor iemand die je alleen aardig vindt, maar kies ook voor kwaliteit. Iemand moet goed bij jou en je salon passen.

4. Marketing

In de opstartfase wordt vaak veel aan marketing gedaan. De salon is immers nieuw en mensen moeten wel van het bestaan afweten. Veel salon-eigenaren vergeten echter dat marketing een doorlopend proces is. Tenzij je praktijk overloopt van de klanten, is het goed om bezig te blijven met marketing.

Voor het onder de aandacht brengen van je salon heb je eindeloos veel opties. Denk aan het verspreiden van een nieuwsbrief naar je klanten via e-mail en het bijhouden van een Facebook-pagina. Kies de middelen die passen bij de doelgroep die je wilt bereiken voor het beste resultaat.

De grootste valkuil: gebruik van slechte software

Veel beauty salons maken gebruik van software voor het inplannen van afspraken en het beheren van klantgegevens. Veel van deze software werkt echter omslachtig, zit niet goed in elkaar of heeft de privacy van je klanten niet goed geregeld. Op de software van Sara Salonsoft kun je wel vertrouwen.

Onze software kent eindeloos veel opties. Van het inplannen van afspraken tot het genereren van formulieren en het versturen van nieuwsbrieven. Benieuwd hoe het werkt? Vraag de demo aan en probeer Sara Salonsoft 30 dagen gratis!

Top