Nieuwe klanten zijn zilver maar terugkerende klanten zijn goud! Op welke manier kun je ervoor zorgen dat je jouw trouwe klanten kunt behouden? We delen een aantal tips om jouw klantbehoud te optimaliseren.
Klantbehoud begint in jouw salon
Om een klant terug te laten komen moeten ze eerst een goede ervaring bij jouw salon hebben gehad. Ongeacht of je een kapsalon, schoonheidssalon of nagelstudio hebt, is het belangrijk dat je jouw klanten een reden geeft om terug te komen. Is dat de kwaliteit van jouw werk, de producten die te koop zijn of juist de gezellige sfeer in jouw salon? Het is dus belangrijk om op te vallen tussen al jouw concurrenten.
Zorg ervoor dat je jouw klanten een goede eerste indruk geeft. De klant is immers koning(in)! Dat kan door ze gastvrij te ontvangen, koffie of thee aan te bieden en alles ervoor doet om te zorgen dat ze zich op hun gemak voelen. Geef ze een onvergetelijke ervaring in gezelligheid en onderscheid je op deze manier.
Een belangrijke factor in jezelf onderscheiden is het feit dat je een expert moet blijven binnen jouw vakgebied. Als jouw klanten merken dat je de beste bent in je vak, dan zullen ze terugkomen. Je bent immers de allerbeste kapsalon, schoonheidssalon of nagelstudio! Zorg er dus voor dat jouw kennis up to date is, door continu te blijven bijleren. Zo kun je bijvoorbeeld workshops of cursussen doen op het gebied van nieuwe en bestaande beauty-, nagel- en hairstyling technieken.
Daarbij is het belangrijk om alleen producten aan te bieden waarvan je zelf de kwaliteit kunt garanderen. Alleen het beste voor jouw klanten!
Klanten behouden door vervolgafspraken te plannen
Een vervolgafspraak garandeert bijna het terugkeren van jouw klanten. Zorg er dus voor dat je verzekerd bent van deze afspraken voordat jouw klanten je salon verlaten. Je wil natuurlijk niet te opdringerig overkomen, maar je kunt op een uiterst klantvriendelijke manier ervoor zorgen dat jouw klanten een vervolgafspraak maken. Dat kan bijvoorbeeld door ze advies te geven over vanaf welk moment het slim zou zijn om een vervolgbehandeling in te boeken. Bijvoorbeeld om hun uitgroei bij te werken of per wanneer het effect van een behandeling uitgewerkt raakt. Zo blijven klanten terugkomen naar jouw schoonheidssalon, kapsalon of nagelstudio.
Mocht het je toch niet gelukt zijn om direct een vervolgafspraak te plannen met de klant, kun je met salonsoftware zoals Sara Salonsoft ook automatische herinneringen instellen voor een vervolgafspraak. Bijvoorbeeld als je iemand hebt geknipt in jouw kapsalon, dan kun je een herinnering instellen voor over 6 weken om opnieuw een afspraak te maken. Jouw klanten krijgen dan een mailtje in hun mailbox met de vraag of ze een vervolgafspraak willen inplannen.
Contact houden is klanten behouden
Klantbehoud houdt niet op als jouw klanten de deur uit zijn, dan begint het pas! Zorg er dus voor dat je warm contact onderhoud met jouw klanten. Doe bijvoorbeeld navraag naar de werking van de behandeling of producten die je hebt geadviseerd. Of vraag na of ze nog steeds tevreden zijn met het resultaat. Hou het gesprek oprecht door ook de juiste klantenservice te bieden als je klant ontevreden is. Bied bijvoorbeeld aan om de behandeling bij te werken.
Een tevreden klant telt immers voor twee, waardoor het ook erg belangrijk is om klanttevredenheid te peilen. Dat kan in jouw salon zelf, maar ook door enquêtes en klantcontact na de behandeling in kwestie. Neem de resultaten als leermoment om nog beter in te spelen op de wensen en behoeftes van jouw klanten. Weet waarom de klant voor jou kiest!
Een andere manier om contact te onderhouden met jouw klanten zou een nieuwsbrief kunnen zijn. Hier deel je alle nieuwtjes over jouw nagelstudio, kapsalon of schoonheidssalon, maar zie dit ook als een kans om jouw kennis over je vakgebied te delen. Bijvoorbeeld door de nieuwste trends uit te lichten. Je kunt jouw klanten via deze nieuwsbrief dan ook meteen eraan herinneren om een nieuwe afspraak te maken door een knop erin te plaatsen die linkt naar jouw online agenda.
Klanten behouden door ze te belonen
Iedereen is wel in voor een goede deal. Zorg er dus voor dat je jouw klanten ook kunt belonen. Bijvoorbeeld met een kortingsactie voor trouwe klanten, die je ook in de nieuwsbrief kunt meenemen.
Een andere manier om klanten te belonen zou kunnen zijn om te starten met een spaarsysteem. Bijvoorbeeld een stempelkaart of hou het automatisch bij in de salonsoftware. Als een klant meer dan een bepaald aantal keren terug is geweest, krijgen ze een mailtje met een leuke korting of presentje van jouw kapsalon, schoonheidssalon of nagelstudio.
Analyseer het gedrag van jouw klanten
Meten is weten! Om het rendement per klant te optimaliseren is het belangrijk om een vinger aan de pols te houden over wat welke klant oplevert. Een klant die gemiddeld weinig oplevert, maar wel vaak terugkomt, daar hoef je minder energie in te steken. Deze klant komt toch wel terug! Heb je bijvoorbeeld klanten die minder vaak komen, maar wel gemiddeld meer uitgeven, is het goed om erop te focussen dat deze klant vaker terug gaat komen.
Spendeer je energie slim, analyseer het gedrag van jouw klanten en richt je vooral op klanten waar je meer uit zou kunnen halen. Haal alles uit je klantenbestand wat erin zit!