Iedere (nieuwe) ondernemer wil zo snel mogelijk zo veel mogelijk klanten aantrekken? Waarom lukt dit de ene salon beter dan de ander? Waarom heb jij nog niet een continue toenemend aantal (terugkerende) bezoekers aan jouw salon?
Het is de hoogste tijd een aantal nieuwe creatieve ideeën te introduceren die jou gaan helpen om meer klanten te werven voor je salon.
23 Creatieve Ideeën om nieuwe klanten te werven
Mond op mond reclame werkt nog altijd het beste. Iemand die bij jou is geweest en die dit bevalt zal dit doorgeven aan bekenden. Neem deze wijsheid mee in je achterhoofd als je kijkt naar de volgende ideeën die je kunnen helpen nieuwe klanten aan te trekken.
1. Publicaties
Probeer jouw salon in het nieuws te krijgen. Indien een derde partij jouw salon aanprijst als nieuwswaardig, dan komt dat geloofwaardig over bij de lezers van de mediabron. Denk hierbij aan regionale kranten, bladen, maar vergeet ook de online wereld niet en denk dan aan online magazines en relevante bloggers in jouw branche.
2. Aanbiedingen en promoties
Geef nieuwe klanten iets extra’s. Verspreidt deze ‘nieuwe klanten bonus’ via kanalen dichtbij, zoals letterlijk op de etalageruit, een bord voor de deur van de salon, een billboard. Eenmaal een nieuwe klant binnen loont om een terugkeer bonus toe te kennen in de vorm van een korting voor een volgend bezoek, een spaarsysteem.
Vergeet ook je vaste klanten niet door ook die extra te belonen via een spaarsysteem of een speciale actie.
3. Samenwerken met andere bedrijven (promoties)
Probeer samen met een aantal andere bedrijven uit de regio een samenwerking op te zetten. Denk aan het promoten van bijvoorbeeld parfums in je salon van een parfumerie. Kortingskaartjes van de sportschool om de hoek. Een spaarkaartactie van lokale ondernemers. Etc.
4. Advertenties
Reclame maken is een dure aangelegenheid maar wel effectief indien je een goede balans weet te creëren tussen het werven van nieuwe klanten en het daarnaast opbouwen van een goede naamsbekendheid. Online reclame maken kan indien je deze lokaal inzet, dit kan bijvoorbeeld heel goed via Facebook, zeer effectief zijn. Ook is een reclame-uiting in een lokale krant of magazine te overwegen.
5. Leerzame workshops voor je klanten
Geef gratis ‘Als je haar maar goed zit’ workshops aan je klanten. Leer ze hoe ze thuis ook hun haren kunnen stylen zoals jij in de salon. Leer ze de waarde van goede haarproducten kennen.
Laat jouw expertise zien in ‘metamorfose workshops’ waarbij je een potentiële klant uitkiest om gratis een andere coupe te laten knippen. Dit kan zelfs online worden ingezet met voor en na foto’s op je sociale kanalen. En voor de YouTube experts, een videocompilatie van een versnelt afgespeelde metamorfose.
6. ‘Good will’ kweken door iets terug te doen (liefdadigheid)
Ondersteun een liefdadigheidsproject in de buurt dat aansluit bij jouw salon. Vaak genereert dit nieuwe klanten die via publicaties over dat event jouw salon herkennen, of zich jou herinneren van jouw actie ter plekke. Tijdens events is het vaak mogelijk om een folder uit te delen of korting bon met een aanbieding. Ook worden er vaak online sponsor uitingen gegeven met een link naar jouw salon, wat een betere vindbaarheid online genereert.
7. Naslagwerk vergaren over potentiële nieuwe klanten
Onderzoek de (directe) omgeving van jouw salon. Hoe is de samenstelling van de bevolking in jouw stad/dorp qua leeftijd, gezinsgrootte, inkomen etc. Deze informatie kan je helpen zeer gericht reclame te uiten voor jouw plaatselijke doelgroep. Een salon in een welgestelde wijk zal anders zichzelf willen profileren dan een salon in een arbeidersbuurt.
8. Per Direct mail mensen benaderen
Direct mail in een mogelijkheid die kan worden ingezet. Een nadeel is dat het lastig is om te monitoren wie je mail hebben ontvangen (en gelezen) en de totale respons is zeer laag (gemiddeld 2% van alle aangeschreven personen). Daarbij is het verkrijgen van een groot mailadressenbestand vaak een grote tijdsinvestering. Het werkt veelal enkel als het grootschalig wordt ingezet via een regionale aanbiedingscampagne met een samenwerking met andere partijen. Folders verspreiden in de directe omgeving huis aan huis loont vaak beter.
9. Nieuwsbrieven
Verzamel de mailadressen van uw klanten door bijvoorbeeld de factuur per mail na te zenden en leuke aanbiedingen. Deze mailadressen kunnen dan worden samengevoegd in goed uitgewerkte nieuwsbrieven die een meerwaarde hebben voor de ontvangers en ook hun vriendenkring. Zo kan indirecte mond op mond reclame zeer doeltreffend worden ingezet. Een voorbeeld is een actie waarin je een introductieprijs verwerkt in het magazine voor bekenden van jouw vaste klanten.
10. Begin een kappersblog en/of vlog
Bloggen (een website met artikels over jouw expertises) en ‘vloggen’ (video opnames op YouTube) over jouw vakgebied is een goede manier om volgers te krijgen online. Deze volgers genereren via sociale media bereik die je plaatselijk kunt bevorderen en nieuwe klanten opleveren. Zorg er voor dat jouw website onderscheidend is om interessant te zijn en op te vallen in de massa.
11. Doe mee aan wedstrijden in jouw niche en WIN
Als je bekend staat als goede kapper is het voor de klant geen probleem een klein stukje verder te rijden of om iets meer te betalen voor de gewenste coupe. Investeer in je vaardigheden, volg trainingen en doe mee aan wedstrijden om jezelf te onderscheiden.
12. Bouw een netwerk op met collega’s die aanvullende diensten bieden
Samenwerken om samen het de gewenste klanten doelgroep te vergroten is een gewenst effect. Door geregeld met elkaar af te stemmen en te overleggen hoe nieuwe klanten naar jullie bedrijven toe te laten komen. Door samen acties te organiseren en ook online uitingen daarover te verspreiden neemt de kans op groei van jullie bedrijven toe.
Zorg ervoor dat de kring van bedrijven elkaar aanvult niet beconcurreerd.
13. Reageer bij relevante artikels met een link naar jouw website.
Vaak is het mogelijk om een aanklikbare url achter te laten bij reacties op artikelen op andere websites. Indien je inhoudelijk reageert op artikels met een reactie die andere lezers aanspreekt is de kans aanwezig dat ze willen weten wie deze tip of opmerking heeft geplaatst. Dit geeft bezoekers op je eigen website/blog en meer naamsbekendheid.
14. Naamsbekendheid vergroten door aanbieden van gastblog bij beauty en lifestyle blogs.
Benader relevante partijen online voor het plaatsen van content op hun websites. Een inhoudelijke blog met een vermelding van jouw salon/website met backlink als beloning voor jouw artikel. Bij grotere sites wordt daar veelal een compensatie voor gevraagd.
15. Vraag om feedback en testimonia
Durf je eigen klanten om opbouwende feedback te vragen na een bezoek. Neem deze feedback zeer serieus en probeer deze te verwerken in je dienstverlening. Indien de feedback erg positief is, is het vragen om een testimonial een goede manier om je salon online te promoten.
16. Doe vrijwilligerswerk in ruil voor promotie.
Gratis een knipmiddag in een verzorgingstehuis in ruil voor duidelijke promotie richting jouw salon. Denk aan het vragen om een testimonial, logo en link jouw website. Uiting in hun nieuwsberichten op de website. Zie ook tip 6 – liefdadigheid.
17. Meld je bedrijf aan bij organisaties
- Google Mijn Bedrijf voor een betere vindbaarheid online.
- Beroepsverenigingen
- De zakelijke adressengids
18. Ga netwerken!
Vergroot je netwerk door naar business meetings toe te gaan in jouw branche en daardoor jezelf bekend te maken met tactieken die succesvolle collega’s hanteren.
19. Autoreclame
Vermeld je bedrijf in duidelijke uitingen (niet teveel tekst en kleine letters) op je auto voor meer naamsbekendheid. Vraag dit bekenden tegen een bescheiden vergoeding ook te doen.
20. Investeer in Search Engine Optimalisation (SEO) voor betere vindbaarheid online.
Hoe beter jouw website vindbaar is in Google hoe sneller mensen jou weten te vinden. Dit kan ook zeer lokaal worden ingezet. Aarzel niet hiervoor expertise in te zetten of tijd en geld te investeren in hoe SEO het beste zelf toe te passen in je eigen online uitingen.
21. Twitter je veel, gebruik de kracht van een Twixclusive!
Geef een aanbieding weg die enkel via Twitter te bemachtigen is via een Retweet en laat deze retweet als bewijs tonen in je salon. Een zelfde principe kan worden toegepast met Instagram en Facebook.
22. Maak gebruik van schaarste!
Van nature is de mens onbewust ingesteld om te reageren op schaarste. Nog maar x aantal beschikbaar, enkel vandaag nog te verkrijgen, Nog maar … geldig! Dit zijn uitingen die het onbewuste aanspreken bij mensen en ze verleiden tot het aanschaffen van jouw dienst. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Groupon waar potentiële nieuwe klanten gereduceerd een knipbehandeling kunnen aanschaffen.
23. Investeer in kennis en kunde
Voor de hand liggend, maar toch vaak een ondergeschoven ‘kindje’. Zorg dat je up-to-date blijft in jouw vakgebied. Volg cursussen om je expertise te optimaliseren. Daarnaast is investeren in bedrijfsmanagement en marketingcursussen aan te bevelen. Je vergroot daarmee je expertise om je bedrijf zo goed mogelijk weg zetten. Investeren in partijen die dit werk voor jou uit handen nemen en de naamsbekendheid van jouw salon vergrootten is hierin een alternatief.