Wat zijn de voordelen van management software in je salon?

24 november, 2017

Je wil jouw salon graag naar een hoger niveau brengen. Je hebt wel eens van de term management software gehoord, maar wat dat nou precies inhoudt en wat de voordelen voor jouw salon zouden kunnen zijn vind je nog wat onduidelijk. Lees snel verder over alle voordelen van management software om jouw salon naar een hoger niveau te tillen!

Efficientie verbeteren met management software

Overzicht behouden over je salon administratie

Heb je een kast vol papierwerk op kantoor bij jouw salon? Boekingen van klanten, de planning van medewerkers, voorraadbeheer, klantenbeheer en nog zoveel meer. Hoe houd je het voor jezelf overzichtelijk? Met management software heb je dit allemaal overzichtelijk op een plek en kun je dit allemaal makkelijk bijhouden. Je hebt niet langer meerdere agenda’s, planningen, een kassasysteem, mappen vol klantgegevens en voorraadbeheer nodig voor jouw bedrijf management, met management software heb je dat allemaal op een plek.

Management software is vanaf elk apparaat bereikbaar

Management software is daarnaast extra gemakkelijk, omdat de software geschikt is voor veel verschillende apparaten. De software is toegankelijk op zowel smartphones als tablets en uiteraard ook vanaf een laptop of computer. Je bent dus nergens in beperkt en kunt de management software overal en op bijna elk apparaat gebruiken. Tussendoor even iets controleren? Pak jouw mobiele apparaat naar keuze erbij en neem de controle over jouw bedrijf management door gebruik te maken van de management software.

De planning van je salon is inzichtelijk voor jou en je klant

Ken je dat? Je bent net middenin de behandeling van een klant wanneer de telefoon gaat. Een andere klant wil een afspraak maken. Soms lijkt er geen einde aan te komen. Met management software is dit verleden tijd. Klanten kunnen zelf online hun afspraken bij jou maken! Dat scheelt de klant een telefoontje naar jouw salon en ze zijn daarbij ook niet afhankelijk van jouw telefonische beschikbaarheid of openingstijden. De klant kan 24/7 een afspraak maken!

Klanten krijgen direct inzicht in de openingstijden en planning van jouw salon. Ze kunnen daarbij ook meteen zien wanneer er een plek vrij is. Makkelijk voor de klant, maar ook voor jezelf. Je voorkomt hiermee dubbele boekingen, want die staan natuurlijk al in de agenda aangegeven voor zowel jou, jouw medewerkers en jouw klanten.

Is de afspraak eenmaal gemaakt? Dan kan de klant de afspraak gemakkelijk in hun Google of Outlook agenda zetten. Als je zeker wilt weten dat de afspraak niet vergeten wordt, kun je via de management software een herinnering instellen zodat jouw klant automatisch een herinnering krijgen dat een afspraak eraan komt. Nooit meer een vergeten afspraak!

Tijd besparen met management software

Door de verschillende functies binnen een management software pakket kun je veel tijd besparen het opzoeken van informatie binnen jouw salon. Bijvoorbeeld de gegevens van klanten of het beheer van jouw productvoorraad. Daarnaast kun je sneller en makkelijker reflecteren op je salon met de rapportages uit de management software. Met deze rapportages kun je in een oogopslag zien welke onderdelen van je salon wel en niet lonen. Zo zie je direct waar je focus op moet liggen om jouw salon nog beter te runnen!

management software op de tablet

Rendement verhogen met management software

Marketing voor jouw salon optimaliseren en automatiseren

Met de management software kun je ook je klantenbeheer combineren met de voordelen van kassa software. Zo kun je een professionele marketing strategie neerzetten voor jouw salon door het effectief benaderen van de juiste klanten. Je kunt het rendement van de investering in jouw marketing doeleinden optimaliseren door marketingdoelen te automatiseren. Zo kun je automatisch berichten, emails of smsjes sturen naar klanten om een product of dienst te promoten.

Op basis van voorgaande behandelingen of persoonlijke interesses kun je e-mails en sms berichten versturen die advies geven over deze specifieke behandelingen. Zo kun je bijvoorbeeld klanten met lang haar een mail sturen met verzorgingstips voor dode punten, maar is het een stuk minder effectief om te sturen naar mannelijke kaalgeschoren klanten. Je zorgt er op deze manier voor dat  de juiste boodschap altijd bij de juiste klant terecht komt. Ook zullen je klanten veel meer geneigd zijn om een aankoop te doen of een behandeling te boeken, als deze daadwerkelijk bij hun behoeftes aansluit.

Een andere functie van management software is dat je ook formulieren kunt opstellen om de klanten van jouw salon beter te leren kennen. Zo kun je bijvoorbeeld een formulier opmaken voor een huidanalyse of een kleurenkaart om erachter te komen welke producten en behandelingen het beste bij deze klanten zouden passen.

Rendement verhogen in jouw salon

Daarnaast kun je ook je offline rendement verhogen. Je kunt bijvoorbeeld per medewerker kijken wat ze aan omzet binnenhalen. Zo kun je ook je personeel effectiever inzetten en trainen. Personeel dat minder omzet binnenhaalt door het bij verkopen van producten kun je bijvoorbeeld hierin trainen en tips geven hoe ze dit beter kunnen aanpakken. Zo kun je de algehele omzet omhoog halen door de zwakkere schakels te verbeteren.

Door de informatie die je verzameld hebt over je klanten kun je ook makkelijk zien welke producten gerelateerd zijn aan hun interesses of aan de producten en behandelingen die ze al gekocht hebben. Zo kun je makkelijk aan upselling doen: een gerelateerd product bij hen aanprijzen. Als iemand bijvoorbeeld een bepaalde shampoo heeft gekocht, kun je jouw medewerkers adviseren om ook te proberen de bijpassende conditioner aan deze klant te verkopen.

rendement verhogen in jouw salon met management software

Veiligheid van jouw salon waarborgen met management software

Met management software kun je op een veiligere manier met klantgegevens omgaan, je loopt namelijk geen risico meer dat je jouw klantgegevens kwijtraakt. Mocht er iets gebeuren in jouw kapsalon, nagelstudio of schoonheidssalon, dan zijn al jouw klantgegevens in ieder geval veilig gesteld! Als er bijvoorbeeld brand is in je pand, heb je naderhand nog steeds jouw volledige administratie beschikbaar.

Je kunt er namelijk gewoon weer toegang toe verkrijgen vanaf een andere locatie. Ook als je van locatie verhuist, is het makkelijk dat je niet meer al het papierwerk mee hoeft te verhuizen. Je zet gewoon jouw computer of tablet neer en opent de software, het ultieme gemak van een online agenda!

Top