Sociale media voor je salon: tips voor meer klantenbinding

22 januari, 2018

Je eigen salon heeft baat bij het krijgen van een zo groot mogelijke naamsbekendheid. In de directe omgeving is jouw salon ‘bekend’ door winkelend publiek (potentiële klanten), mond op mond reclame van bestaande klanten en diverse reclame-uitingen. Sociale media kan heel goed ondersteunen bij het krijgen van meer klantenbinding.

meer klantbinding

Gebruik Sociale Media voor je salon

Sociale media kan goed worden ingezet om meer binding te krijgen met je huidige klanten. Daarnaast is het ideaal om nieuwe klanten te werven. Door gebruik van verschillende sociale kanalen krijgt je salon toegang tot vele nieuwe potentiële klanten.

Daarnaast krijg je de mogelijkheid je huidige klanten te voorzien van voor hen interessante informatie en aanbiedingen. De online interacties zorgen daarbij voor een grotere naamsbekendheid.

In dit artikel geven we je tips over de wijze waarop je sociale media kunt inzetten voor klantenbinding.

Tips voor meer klantenbinding

Liefst heeft ieder bedrijf een klantenbestand vol loyale klanten. Indien klanten tevreden zijn, zullen deze sneller geneigd zijn vaker jouw salon te bezoeken. Enkel is het de uitdaging een goed klantcontact te onderhouden, zonder dat dit te tijdrovend wordt. Interactie geeft een ‘band’ met jouw klanten en dit werkt loyaliteit in de hand. Dit gaat echter verder dan de gesprekken tijdens een behandeling in jouw salon.

Sociale media kan indien juist toegepast meer loyaliteit genereren

Het is belangrijk dat er interactie ontstaat op je sociale kanalen. Het enkel doorsturen van nieuwsberichten en mededelingen zal niet het gewenste effect hebben. Jouw klanten willen zich persoonlijk aangesproken voelen bij jouw berichten. Ze moeten het gevoel hebben dat het hen aangaat en direct verband heeft met jouw salon.

Zorg ervoor dat de posts informatie bevatten die toegevoegde waarde hebben en die je klanten prikkelt tot interactie of het opnieuw langskomen in de salon. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: vraagstellingen, kortingsacties, informatie over een nieuwe productlijn met de mogelijkheid tot het stellen van vragen. Ga het ‘gesprek’ aan door dagelijks actief te reageren op reacties en vragen.

Gebruik sociale media voor een-op- een contactmomenten

Facebook, LinkedIn, WhatsApp en Twitter zijn voorbeelden van sociale media kanalen die heel goed inzetbaar zijn voor een een-op-eengesprek. Dit draagt namelijk direct en indirect bij aan het opbouwen van je klantenbestand en vergroten van je naamsbekendheid.

Vraag actief om feedback

Het is goed om te luisteren naar opmerkingen of aanbevelingen van jouw huidige klanten. Vraag ze naar feedback na hun laatste bezoek. Hoe hebben zij de dienstverlening ervaren en wat zou je nog kunnen verbeteren in de (nabije) toekomst. Op deze wijze kan je je eigen dienstverlening verbeteren en voelen je klanten zich serieus genomen. Iets wat direct bijdraagt aan een grotere vertrouwensrelatie.

Geef handige tips aan je klanten en geef de gelegenheid tot het stellen van vragen.

Je creëert hiermee een betrokken gevoel naar je klanten toe en dat je ze verder op weg wilt helpen. Zorg er hierbij voor dat de informatie die je geeft interessant is vanuit de ogen van jouw klanten. Houd in de gaten dat ze er ‘iets’ mee opschieten.

Bijvoorbeeld: een nieuw product uitlichten met een kortingsactie bij volgende bezoek.  Of handige tips en tricks om thuis zelf ook hetzelfde resultaat te bereiken, als in de salon, met gebruik van verzorgingsproducten die ze in de salon (evt. met korting) kunnen aanschaffen.

Verleen je klanten via jouw sociale kanalen klantenservice

Veel klanten zijn zelf actief op meerdere sociale kanalen. Indien jouw salon bereikbaar is via meerdere sociale kanalen, zal jouw loyale klant eerder geneigd zijn contact te leggen via een sociaal kanaal wat hij zelf al vaak gebruikt. Juist ook buiten kantooruren zijn de sociale kanalen voor jouw klanten een manier om een vraag bij je neer te leggen, waar je dan zodra mogelijk op kan reageren. Met name WhatsApp, Twitter en Facebook zijn hiervoor uitermate geschikt.

Ook Sarasalonsoft gebruikt sociale media voor klantenbinding

Sara Salonsoft heeft naast deze website een eigen Facebookpagina die bereikbaar is via https://www.facebook.com/sarasalonsoft/ .

Op deze pagina is het mogelijk om via berichten direct vragen te stellen en worden de nieuwe blogs op de website onder de aandacht gebracht. Hierdoor kunnen klanten ons via Facebook volgen en zo actief op de hoogte worden gebracht van nieuwe blogposts of interessante aanbiedingen.

Het kunnen stellen van vragen via Facebook geeft klanten een persoonlijkere mogelijkheid dan het invullen van een afstandelijk overkomend contactformulier. Daarbij is het een goed alternatief voor een telefonisch contact. Vaak is de stap naar een telefoongesprek voor veel potentiële klanten te groot om direct te nemen en via Facebook kan een een-op-eengesprek ontstaan dat kan zorgen voor een overbrugging.

 

Top