Je weet inmiddels dat een nieuwsbrief versturen een goede tool is om in contact te blijven met de klanten van jouw nagelstudio, kapsalon of schoonheidssalon. Hoe begin je hier nou mee en wat zijn de voordelen nou precies? Weegt het op tegen de tijd die je erin moet steken? We zetten alles wat je moet weten over het maken van een nieuwsbrief voor jouw eigen salon op een rijtje.
De voordelen van een nieuwsbrief versturen
Laten we beginnen met de voordelen van het versturen van een nieuwsbrief, zodat je precies weet waarom je een nieuwsbrief moet gaan versturen.
Klantcontact onderhouden
Zoals we al in eerdere artikelen hebben besproken, is het belangrijk om contact te onderhouden met jouw klanten. Zo zorg je ervoor dat ze niet slechts sporadisch langskomen maar ook echt vaste klanten worden. Daarnaast zullen klanten die op de hoogte worden gehouden van jouw onderneming, jou als betrouwbare bron van kennis gaan zien. Dit heeft een positief effect op jouw klantenkring, want ze zullen dan eerder voor jou gaan dan de concurrent.
Kleine moeite, grote resultaten
Daarnaast heeft het maken van een nieuwsbrief een grote impact voor kleine moeite. Als het goed is hou je jouw klantenbestand al bij in de software van Sara Salonsoft. Des te meer jouw klantenbestand, des te meer mensen je jouw nieuwsbrief kunt sturen. Naarmate jouw klantenbestand groeit, groeit ook het bereik van de nieuwsbrief. Je hoeft er dus geen extra moeite voor te doen om meer nieuwsbrief lezers te werven! Iedereen kan het: Een nieuwsbrief sturen is geen technisch hoogstandje en u heeft geen budget nodig om het te doen. Het enige dat u hiervoor vrij moet maken is tijd.
Meetbare resultaten
Na het versturen van een nieuwsbrief is het effect daarvan goed meetbaar. Je kunt meteen zien hoeveel klanten de mail hebben ontvangen, de nieuwsbrief hebben geopend en ook hoeveel klanten daadwerkelijk een actie ondernemen. Je kunt bijvoorbeeld zien of ze op een bepaalde link of button hebben geklikt om een afspraak te maken. Of dat zij interesse hebben om een bepaald product aan te schaffen. Hier kun je vervolgens een notitie van maken en ze dit product aanprijzen tijdens de volgende afspraak van deze klant. Zo zorgt online promotie ook voor offline verkopen!
Een succesvolle nieuwsbrief opstellen
Dan is het vervolgens tijd om de nieuwsbrief te gaan maken. Dit kan heel makkelijk binnen bestaande software, zoals bijvoorbeeld Sara Salonsoft. Wat zijn belangrijke punten om op te letten?
Pakkende onderwerpregel
De onderwerpregel is het eerste dat klanten van jouw nieuwsbrief zien, zorg er dus voor dat deze onderwerpregel meteen de aandacht trekt. Dit kan op verschillende manieren, je zou bijvoorbeeld een vraag kunnen stellen in de onderwerpregel, zoals “Heb je moeite om de vakantiekilootjes eraf te krijgen?”. Of creëer schaarste door een speciale actie op te zetten: “Alleen vandaag: 15% korting op jouw volgende behandeling!”. Je kunt ook de titel gebruiken om aandacht te vestigen op een nieuwe behandeling of product: “Nieuw: warme herfstkleuren van Keune!”.
Een mooie look
Net als in jouw nagelstudio, kapsalon of schoonheidssalon moet je ook met jouw nieuwsbrief streven naar een mooie look. Zorg er dus voor dat je een mooie template uitzoekt voor jouw nieuwsbrief, die overzichtelijk is maar er ook goed uitziet. Je kunt ook een paar verschillende templates proberen om te zien welke beter aansluit bij jouw doelgroep. Zorg er ook voor dat de foto’s er mooi, scherp en professioneel uitzien. Des te mooier de nieuwsbrief eruit ziet, des te professioneler jouw klant jou zal ervaren.
Zet mensen aan tot actie
Het doel van jouw nieuwsbrief is natuurlijk om er ook voor te zorgen dat jouw klanten overgaan tot actie. Een behandeling boeken, een product aanschaffen of een artikel lezen dat je geschreven hebt. Dit kun je doen door zogenaamde ‘Call to Actions’ toe te voegen. Dit kun je in de tekst doen of door een button toe te voegen met teksten als ‘Boek nu’, ‘Neem contact op’ of ‘Lees verder’.
Gericht verzenden
Het is natuurlijk sowieso al goed dat je een nieuwsbrief verstuurt, maar het zou nog beter zijn om deze te richten op een bepaalde doelgroep. Klanten zullen eerder geneigd zijn actie te ondernemen als de onderwerpen en producten in jouw nieuwsbrief hen aanspreken. Je zou bijvoorbeeld verschillende producten voor mannen en vrouwen of verschillende trends voor mensen met lang en kort haar in de nieuwsbrief kunnen onderscheiden.
De inhoud van jouw nieuwsbrief
Dan zijn we bij het laatste en belangrijkste deel aangekomen: wat voor informatie moet je plaatsen in een nieuwsbrief? Zie jouw nieuwsbrief als een andere manier van een gesprekje aanknopen met jouw klant. Wat zou je hen vertellen als ze bij jou in de salon zouden staan? Een aantal ideeën voor onderwerpen zouden kunnen zijn:
- Een vraag en antwoord rubriek, waarbij je advies deelt voor veelvoorkomende vragen van jouw klanten
- Trends en nieuws binnen jouw vakgebied
- Inhaken op feestdagen, seizoenen of actualiteiten, zoals jouw klanten een fijne kerst wensen of feliciteren met hun verjaardag.
- Vernieuwingen in jouw salon: heb je iets verbouwd, of een nieuwe behandeling toegevoegd?
- Nieuwe producten of producten die je al in de salon hebt staan uitlichten: wat doen deze producten en hoe gebruik je ze?
- Voorbeelden van werk waar je trots op bent van de afgelopen tijd. Een prachtige set nailart, of een mooi en bijzonder kapsel waar je aan gewerkt hebt.
Wees vooral creatief en denk na over wat jouw klanten graag zouden willen lezen van en over jouw nagelstudio, kapsalon of schoonheidssalon.